Hlavní nabídka
Jelikož se na internetu pohybuji téměř výhradně v komunitě hráčů této hry, zdálo se mě samozřejmé, že každý ví o co jde. Pak jsem pak narazil, na lidi, jenž měli zkreslenou představu, jak ho dobře umí, ač hrají jen singleplayer, tak i na lidi, co netušili jak se to dá hrát. Člověk hrající pouze ofline s počítačovými protivníky (boty), má minimální šanci proti hráči, jenž hraje na internetu. Narazil jsem samozřejmě na lidi, kteří o této hře jen slyšeli, nebo i na ty jenž vůbec netušili o co jde, a uměli maximálně vydedukovat, že by mohlo jít o počítačovou hru. Právě především pro ty poslední dva případy je tento článek.
Původní Unreal tournament (UT99), jenž vyšel v roce 1999, měl být podle některých kritiků pouze rychle splácaná hra jako protiváha právě novému Qake 3 Arena. Historie jim toto však naprosto vyvrátila. UT99 se stal více než zdatným konkurentem Qake 3 Arena. Ač je to dnes (březen 2006) již 5 let, co vyšel a časem vydání by měl patřit na smetiště počítačových her, skutečnost je jiná. Nejen, že spoustu hráčů mu zůstalo věrných, ač již vyšli dvě pokračování a další je na obzoru, tak stále ho začíná hrát i vcelku nezanedbatelné množství úplně nových hráčů, jež uchválila tato hra jako nás mnohé.
V čem je UT99 stále tak atraktivní? Mám za to, že je to tím, že firma Epic dosáhla velice zajímavé kombinace herních módů, široké paletě zbraní, jenž každá má dva způsoby použití. Tato kombinace u zbraně ASMD umožňuje tzv. kombo. Dále k Unrealu Tournamentu patří bezesporu dodge, což je víceméně salto. Nezapomenutelný je i komentátor, jenž komentuje dění během hry.. K popularitě této hry přispěla i její otevřenost. Každý, kdo chtěl, mohl vyrobit plugin, jen tuto hru libovolným způsobem modifikovala. Hudba a zvuky jsou také dosti vydařené. Někteří z hudby v UT byli tak nadšeni, že by si bývali koupili i soundtrack, kdyby existoval. Další, co pomohlo k šíření této hry je také v současnosti naprosto minimální nároky na hardware. Aby vám UT99 plynule běžel, potřebujete asi tak PII350, grafika postačí G-
Tato 3D akční hra měla, jak to nazývám já, zlatou éru mezi roky 2000 – 2003. Konec této zlaté éry ukončilo vydání Unrealu Tournament 2003. V tu dobu se našlo spoustu škarohlídů, co prorokovali, že nejdéle do roka se Unreal Tournament hrát nebude vůbec. Ale stalo se něco neočekávaného.Nový Unreal Tournament 2003 zezačátku si našel vcelku hodně příznivců, avšak mnozí zklamaní se vraceli zpět k původnímu Unrealu Tournament, jelikož nová hra nesplnila jejich očekávání. A tak úspěch Unrealu Tournament 2003 byl u hráčů původní verze hodně malý. O poznání větší odliv hráčů staré verze nastal při uvedení verze 2004. Avšak stále to nebyla pro původní Unreal Tournament smrtelná rána. Někteří na novou verzi přešli zcela, ale velká část si začala hrát oboje současně.
Unreal Tournament je jedna z prvních her zaměřených především na multiplayer. Singleplayer obsahuje samozřejmě také, avšak rozdat si to s lidskými protivníky je mnohem zajímavější. Vlastní hra má několik typů hry. Nejčastěji se na internetu hraje deadmatch (všichni proti všem) a capture the flag (boj o vlajky zkráceně CTF). Tyto dvě základní typy her se postupem doby začali hrát v celkem 3 mutacích. Klasická a původní hra je se všemi běžnými zbraněmi,brněními a lékárnami co daná mapa obsahuje. Další varianta je instagib. Zde už je jen jedna zbraň, jenž má neomezený počet nábojů a zásah kamkoliv do protivníka způsobí vždy jeho smrt. Lékárničky a brnění z tohoto důvodu na mapě nejsou. Další, avšak ne již tolik rozšířená varianta je sniperarena. Zbraně jsou poházeny jako obvykle, ale jsou nahrazeny sniperkami.
Další módy, jenž se také hrají je Last men stading (LMS). Všichni dostanou plnou výzbroj a výstroj (brnění) a omezený počet životů. Ten kdo přežil jako poslední, vyhrál. Další mód je Domination (DOM). Na mapě je řada symbolů, jenž se přebarví podle týmu, jenž přes ně přeběhl. Za dobu, co je symbol obarven týmovou barvou, získává tým body. Poslední standardní mód je Asslault. Jeden tým má za úkol něco zničit a druhý mu má v tom zabránit. V druhé hře se posty otočí. Další, ač již nejsou součásti základní instalace hry, je Bunnytrack (BT) , což je opičí dráha v UT a pak Rocket arena (RA). V rocket areně buď jednotliví hráči či skupiny jsou plně vyzbrojeni a vystrojeni (brnění) a hraje se na kola. Když jeden tým zlikviduje druhý, má bod. A pak se jede zase od začátku s plným zdravím a výstrojí další kolo.
Možností jak si UT upravit pouhým přednastavením hry jsou spousty. Z mnoha vyjmenuji např. instagib s jednou supersilnou zbraní, pak nastavení že máte jen jednu zbraň ASMD aréna, sniper aréna a další. Dále lze používat jumpatch, což je úprava, že každý váš skok je tak vysoký, jako by jste neustále používali antigravitační boty, či vznikla téměř nová hra podobná Counter Strike a to Taktical ops. Jeho novější verze AOT je už samostatná hra na engine UT. Jelikož jak jsem zmínil, UT má otevřené rozhraní pro tvorbu map, postav či doplňků a úprav zvaných mutátory, je těchto úprav pro UT od nadšených hráčů velké množství.
Zbraní je v UT99 celkem 12, jeden nezařaditelný artefakt a tři typy štítů. Základní zbraň, ač to ve své podstatě není zbraň je pneumatické kladivo. když vám do všeho dojdou náboje, tak tohle funguje vždy.Narodíte se s pistolí. Tou se dá střílet pomalu či přesně, nebo rychle a nepřesně. Na to, že je to základní zbraň, je dost účinná. Další zbraň je již zmiňovaná ASMD. V jednom módu střílí modrý paprsek a v druhém modré koule. Takto používaná zbraň není nic moc. Pokud se však vypustí koule a následně se prostřelí paprskem, koule exploduje a vznikne "kombo", jenž už stojí zato. Další zbraní je plasmagun. V jenom módu střílí zelené chuchvalce jakési protoplasmy a v druhém vysílá nepřetržitý paprsek s velkým dosahem. Do sbírky patří i minigun. Je vcelku dosti účinný na krátkou vzdálenost v módu, kdy jako u pistole střílí sice nepřesně, ale zato s vysokou kadencí. Má také přesnější, avšak pomalejší mód. Zbraň, jenž dost lidí podceňuje je biorifle. V jednom módu vystřeluje zelené hleny, jenž ulpívají ba povrchu a po čase vybuchují, či v druhém módu po natažení hlenu do zásobníku, vystřelí jeden superhlen, jenž přímým zásahem zabije sebelépe vybaveného protivníka. Vcelku rozporuplnou zbraní je flak.V jednom módu, vystřeluje rozžhavené kusy železa trychtýřovitě před sebe, za což je tento způsob použití velmi oblíben u začátečníků, jelikož se nemusí nijak přesně mířit a v druhém módu vystřeluje ohnivou kouli, jenž při dopadu vybuchuje.
Nezbytným vybavením ve 3D střílečce je rozhodně raketomet. Tato zbraň má nejvíce možných kombinací. Hlavní dva módy zbraně je střelba raket a granátomet. V obou módech lze si vybrat, zda vystřelíte/odhodíte jeden či až šest raket/granátů. Při střelbě raket si ještě můžete navíc vybrat, zda poletí do vějíře, či v houfu. A aby toho nebylo málo, tak pokud udržíte protivníka v zaměřovači dostatečně dlouho, tak se zaměřovací kříž přepne a když vypustíte nyní jednu raketu, bude částečně naváděná na zaměřeného protivníka. Je pravdou, že při vyšších úrovní hry toto zaměřování je téměř nepoužitelné, jelikož tolik času na naváděnou raketu kolik je třeba, vám protivník nikdy neposkytne.
Poslední standardní zbraní je redeemer. je to taková příruční atomovka. V jednom módu jen raketu vystřelíte a druhý, zajímavější je ten, že se díváte prostřednictvím kamery v raketě a raketu můžete ovládat. Nevýhodou je, že se po dobu řízení nemůžete pohnout a proto se můžete stát snadným cílem. Tato zbraň obsahuje jen jedenu velkou raketu. Na internetu je tato zbraň zpravidla vypnuta, jelikož její účinky jsou příliš devastující.
Další zbraní, ač již trochu netypickou je v podstatě upravená AMSD. Střílí místo modrého červený paprsek a jakýchkoliv její zásah je smrtelný. Používá se především při hraní módu zvaný instagib, velmi zřídka ji naleznete i v mapách současně s normálními zbraněmi.
Jak jsem zmiňoval nezařaditelný artefakt, měl jsem na mysli teleport. Abych byl přesný, mám na mysli příruční teleport, jelikož existují teleporty, jenž jsou pevnou součástí mapy. Obsahuje modul, jenž se vystřelí a následně se na místo jeho dopadu můžete přenést. Pokud se takto přenesete do protivníka, tak ho zabijete.
Brnění jsou v UT99 celkem 3 typy. První vám přidá 50, druhé 100 a třetí 150 bodů brnění. Ale pouze, pokud seberete brnění za 150 bodů, tzv. belt, se kolem vás rozzáří žlutý obal, jenž všem ukáže, že ho právě používáte. Pokud seberete brnění nižší hodnoty, protivník podle vašeho zjevu nic nepozná.
Další běžné artefakty jsou antigravitační boty, jenž vám umožní skákat mnohonásobně výš než bez nich. Je tu i zesilovač zbraně (amp), jenž způsobí, že vaše zbraně jsou po určitý čas několikanásobně silnější. Po tuto dobu jsou fialové a při jejich použití se ozve charakteristický zvuk, že zmíněný zesilovač právě používáte. Nezbytné jsou též artefakty léčící zdraví. Nejtypičtější jsou klasické lékárny. Pak se vyskytuje ještě jedna lékárna sudového tvaru, jenž vás nadopuje na 200% zdraví a pak skupinky lahviček, jejich sbíráním se můžete dopracovat na stejný výsledek. Klasické lékárny vám doplní zdraví jen do 100%. Poslední celkem běžný artefakt je neviditelnost. Člověk však není úplně neviditelný. Vypadá jako by byl ze skla. Má to podobný efekt, jako z filmu Predátor.
Pokud bych měl vybrat mód, jenž udělal z UT99 legendu, bez váhání bych označil CTF. Dva týmy, obvykle o pěti lidech usilují o vlajku soupeře. Pokud jeden tým chce skórovat, nestačí, vzít soupeři vlajku a doběhnout s ní do vlastní základny, ale musí mít doma vlajku vlastní. Z toho vznikají často infarktové situace, kdy každý má vlajku soupeře a snaží se vrátit vlastní. Odnést vlajku je obtížné, jelikož se musí odnést z jedné báze do druhé pěšky, ale vracení vlajky je usnadněno tím, že se upuštěné (většinou po zabití vlajkonoše) stačí dotknout a vlastní vlajka je okamžitě vrácena na podstavec do domovské základny. V této hře je důležitá sehranost a dobrá znalost mapy. Jedna ze zásadních věcí je uhlídat cenné artefakty, jako je belt či amp a nenechat je soupeři. Záleží na mapě a úrovni soupeře, ale většinou dva útočí, jeden se pohybuje někde ve středu mapy mezí základnami a dva brání.Jeden z útočníků je vlajkonoš a druhý ho kryje. Hráč, co se zdržuje uprostřed mapy pomáhá kde je třeba. Pro pohyb k soupeřově základně se v hojné míře využívá (příruční) teleport. Návrat zpět je těžší, jelikož vlajkonoš se teleportovat nesmí. Pokud tak učiní, vlajku upustí. Proto musí donést vlajku pěšky. FC (flag carrier – vlajkonoš) či EFC (enemy flag carrier – nepřátelský vlajkonoš) jsou nejdůležitější osoby utkání. Pro to, aby FC přežil a EFC naopak byl zabit musí udělat tým udělat maximum. Vlastní smrti, či počet fragů v CTF nehraje žádnou roli, pokud se to stane v zájmu vyššího cíle – záchrany FC či zabití EFC. Při hře na internetu se běžně hráči jednoho týmu domlouvají hlasově pomocí programu Teamspeak.
I v současné době (březen 2006) probíhá neustále mnoho lig a pohárů určených pro tuto hru. Hraje se především CTF a to jak varianta s běžnými zbraněmi a příručním teleportem, tak i varianta instagibová, kde se teleport nepoužívá. Tuto druhou variantu hraji už 1,5 roku. Zbývajících 2,5 roku jsem hrával verzi standardní. (Platí k březnu 2006). Verze standardní se hraje vždy v pěti lidech v jednom týmu. Zato instagibové se dělí na tzv zeroping a nezeroping. Zeroping je úprava, která se pokouší smazat rozdíly v pingu, jenž mají hráči na daný server. Hráč s vyšším pingem je bez zeropingu vůči hráči s nízkým pingem značně znevýhodněn. Tyto skupiny se dělí dále na to, kolik je v týmu hráčů. Standartně je to 2,3 a 5 hráčů. Dále se hrají tzv duely, což jsou velice oblíbené hry 1 vs 1. Nesmím zapomenout také na team deadmatch (TDM), kde se utkávají dva týmy a to na fragy. Opět se hraje s týmy s 2,3 či 5 hráči. A toto jsou pouze základní typy her co se v UT99 hrají. Hráči UT99 hrají v elektronických ligách Clanbase (CB), Electronic sports legue (ESL). Tyto ligy a zvláště CB zaštiťuje poháry pro mnoho především akčních her. Jedna liga byla jen pro UT. Říkala si Unreal game legue (UGL), avšak již byla zrušena. Samozřejmě, pokud se někdo nechce stát členem nějakého týmu, či i když je v nějakém členem, existuje spoustu míst na internetu, kde si člověk může zahrát jen tak a to jak sám za sebe, či za náhodný tým, co se tam v daný okamžik sejde. O této hře se mezi hráči mluví jako o FFA – free for all. (Volná pro všechny).
Historie Unrealu Tournamentu se začala psát v roce 1999, kdy ho firma Epic vypustila do světa. Aby to nebylo jednoduché, multiplayerová řada měla i singleplayerové pokračování a to se jmenovalo Unreal Aweking. Samotná multiplayerová řada se skládá z několika titulů. Když to vezmeme od nejstaršího, tak tuto sérii nastartoval tenkrát revoluční Unreal. Poté následoval zmíněný Unreal Tournament, jenž vyšel v roce 1999, takže je to dnes (březen 2006) vcelku stařec. Tato verze měla neúspěšného následovníka Unreal Tournament 2003 a poté již vcelku úspěšný Unreal Tournament 2004. V současné době (březen 2006) již prosákly na veřejnost zprávy o vydání dalšího pokračování. Původně měl vyjít v první polovině roku 2006, ale firma Epic tento termín přesunula na konec roku. Měl se jmenovat Unreal Tournament 2007, ale nakonec vyšel jako Unreal Tournament 3.
Tolik k staré, ale přesto stále dosti živé hře Unreal Tournament z roku 1999. Pokud se někdy k nám přidáte a začnete hrát také po internetu, tak vám přeju GL&HF, což je klasické přání pro UT99 hráče na začátku hry. Pro ty, jenž tuto zkratku neznají, tak " God luck & have fun!", či česky "Hodně štěstí a dobře se bav!" Pro ty co to nikdy nezkusili, ať to zkusí, jinak by toho mohli v budoucnu litovat, že o to přišli. :o)